• Lana,
  • Sergejs,
  • Svetlana
RUS
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente
Reklama.lv
RUS


Laika ziņas
Видео Video Reklama.lv Reklama.lv Facebook Facebook


Vēlies sasmaržot rudeni?!

Teksta izmērs Aa Aa
Veselība
BB.LV 15:50, 19.09.2022

Baisi brīdinājumi uz iepakojuma. Klepojoši cilvēki. Nepatīkama elpa. Dzeltena pirkstu āda. Pāragra ādas novecošana. Grūtības, jau pēc nelielas fiziskas slodzes. Lūgums, doties uz smacīgu telpu – īpaši diskriminējošu, nodalītu vietu no PĀRĒJIEM. Norādes atvirzīties no namdurvīm noteiktā attālumā. Ar katru nākamo teikumu sāk izklausīties arvien baisāk un biedējošāk. Šķiet, šis būs raksts par kādu lipīgu un grūti ārstējamu infekciju? Bet nē, šie “inficētie” ir sastopami teju ik uz soļa, viņus visus vieno neliela kūpoša nūjiņa. Cigarete. Smēķētāji. Bet biedēšanas un liekuļošanas - šaušalīga atkarība!


Publicitātes foto.

Kurā brīdī tā rodas atkarība? Kāpēc cilvēki smēķē? Kāda nozīme ir pirmajai cigaretei? Un kāpēc ir tik grūti pārtraukt?

1. Smēķēšana kā baudpilns process
Nikotīns, kas nonāk organismā jau pēc pirmajiem ievilktajiem dūmiem, mākslīgi paceļ vienu no laimes homorniem – dopamīnu*. Tieši tāpēc smēķētāji apgalvo, ka smēķējot rodas labsajūta, atvieglojuma sajūta. Šī reakcija ir līdzīga tai, ko var novērot citu narkotiku, piemērām heroīna, kokaīna lietotājiem. Diemžēl šai labsajūtai ir ļoti augsta cena – viens no diviem smēķētājiem mirst no nikotīna izraisītām slimībām, un vēl vairāk cilvēku būtiski sabojā savu veselību. Šī viltīgā laimes sajūta ir ļoti kārdinoša, to gribas iegūt vēl vairāk, biežāk, tāpēc arī smēķēšanas intensitāte palielinās un ir tik grūti to pārtraukt. Jo kurš gan apzināti gribēs likvidēt avotu, no kura gūstama tik laba sajūta. Jāzina gan arī tas, ka atkarības radīšanā tiešām pie vainas ir nikotīns, bet tie, kas rada smagās veselības problēmas smēkētājiem, ir dažādās ķīmiskās vielas, kas atrodas cigaretēs.

Alternatīva smēķēšanai
Ja iemesls, kāpēc smēķējat ir labsajūta, tomēr esat nonācis tik tālu, ka vēlaties atbrīvoties no šīs atkarības, tad ir jāmeklē alternatīvas nodarbes, kas stimulē dopamīnu.

- Viens no svarīgākajiem dopamīnu ietekmējošiem faktoriem ir kvalitatīvs miegs. Vismaz 8 stundas nakts miega.

- Aktīvs dzīvesveids – peldēšana, staigāšana, skriešana, sporta zāles apmeklējums – galvenais, lai šī aktivitāte rada patīkamas emocijas.

- Mūzika, kas iepriecina. Jā, tieši mūzikas klausīšanās rada patīkamu sajūtu smadzenēs. Iemācieties klausīties klasisko mūziku, iespējams, meditatīvus dziedājumus, mierīgu mūziku noskaņai.

* Dopamīns ir svarīga ķīmiska viela mūsu smadzenēs, kas ietekmē mūsu noskaņojumu, darba spējas, spēju konstruktīvi domāt, uztvert informāciju un reaģēt.

2. Smēķēšana, lai samazinātu stresu un raizes
Droši vien visi esam dzirdējuši mānīgo uzskatu, ka smēķējot var atbrīvoties no stresa, nomāktības un raizēm. Taču patiesība ir gaužām pretēja – smēķēšana tieši divkāršo šīs negatīvās sajūtas. Kamēr nikotīns izraisa tūlītēju relaksācijas sajūtu, tas ir īslaicīgs efekts un ātri vien rodas vajadzība jau pēc nākamās cigaretes. Ja atmetot smēķēšanu šķiet, ka cilvēks kļuvis nervozāks, tomēr ātri vien, organisms pielāgojas jaunajai situācijai, līdzsvaro hormone stāvokli un ir izpētīts, ka pāris mēnešu laikā cilvēki kļūst rāmāki, nekā bija tad, kad smēķēja.

3. Smēķēšana tiek pieņemta kā neatgriezeniska atkarība
Protams, tā ir atkarība, to nevar noliegt. Taču, vai tā ir neatgriezeniska? Noteikti nē! Jāsaprot skaudrā patiesība 2/3 cilvēku, kas kaut reizi ir pamēģinājuši aizkūpināt cigareti, kļūst par smēķētājiem. Tieši dēļ tā, ka nikotīns ir ļoti spēcīga, atkarību izraisoša viela. Bet statistika ir tieši tik pat optimistiska, jo lielākajai daļai cilvēku, kas vēlas atmest smēķēšanu, tas tiešām izdodas. Jā, atmest smēķēšanu ar pirmo reizi reti kuram izdodas, bet noteikti nevajag padoties. Jācenšas vēl un vēl. Vienmēr atceroties, ka atmest smēķēšanu ir iespējams! Galvenais pacietību, neatlaidību un ja vēl ir atbalsts no ģimenes, draugiem, tad jau šis mērķis kļūst krietni sasniedzamāks. Jāatceras, ka atkarību rada nikotīns, tāpēc, lai pārtrauktu smēķēšanu, iespējams ir jāuzsāk nikotīna aizstājterapija (tas nozīmē, ka nikotīnu saņem mazā devā, bet bez pārējām kaitīgajām vielām, kuras satur cigaretes). Tie var būt plāksteri, košļājamās gumijas, īpaši inhalatori vai tabletes.

4. Smēķēšana kā iespēja izbrīvēt kaut nelielu laiku tikai sev
Ļoti daudz cilvēku izmanto smēķēšanu, kā attaisnojošu iemeslu tam, lai rastu brīvu brīdi sev, ļoti aizņemtā un piepildītā darba dienā. Kaut vai tās ir tikai dažas minūtes, bet tas ir laiks, lai atietu no skaļiem bērniem, kaitinoša priekšnieka, sarežģīta uzdevuma, nogurdinošas dienas vai vienkārši dzīves biedra. Lai rastu laiku sev, nav jāizvēlas smēķēšana. Šī ir svarīgākā atziņa, izlasiet vēlreiz! Nekautrējieties izmantot sev tik svarīgās piecas minūtes. Vien smēķēšanas vietā izvēlaties pastaigu ap savu māju, darba vietu. Svaigs gaiss, atelpa no kņadas un neliela fiziskā aktivitāte dabiski liks uzlaboties noskaņojumam, atžirgt prātam un, iespējams, pat radīsiet risinājumu kādam sarežģītam jautājumam. Varbūt savas piecas minūtes pavadiet paklausoties savu mīļāko dziesmu, noskatoties kādu smieklīgu video vai vienkārši neko nedomājot un pasēžot. Galvenais uzdevums – izsprukt no ikdienas rutīnas. Atcerieties, ka atmetot smēķēšanu, paliks pāri nauda, kura līdz šim tika iztērēta cigaretēm. Paskatieties, cik liels ietaupījums izveidojas nedēļas laikā. Tas ir labs iemesls sevi veselīgi palutināt.

5. Smēķēšana kā ledlauzis komunikācijai
Cilvēki izvēlas uzsmēķēt, šo procesu izmanto kā labu iemeslu sarunai. Tas nudien ir ļoti ērti. Tā ir tāda kā kopīga brālība, atklāsmes mirklis, pat iemesls, lai rastos ciešākas draudzības, kamēr nesmēķētāji, var sajusties nedaudz atstumti. Pasākumos smēķēšana iet roku rokā ar alkohola lietošanu. Tāds kā draudzīgs neveselības komplekts. Rodas šī mānīgā, bet uz brīdi tik relaksējošā sajūta, it kā viss noskaidrotos, visas problēmas atrisinātos un iestātos tīkama labsajūta. Bara instinkts ir svarīgs faktors, tieši kāpēc cilvēki uzpīpē kompānijas pēc. Ja esat ceļā uz dzīvi bez nikotīna, ir jāpiespiež sevi izvairīties no smēķētāju bariņiem. Jāatceras, ka pat tad, ja nesmēķēsiet pats, bet uzturēsieties smēķējošu cilvēku kompānijā, pasīvā smēķēšana nodara gana lielu kaitējumu veselībai. Nekautrējieties pateikt saviem draugiem, ka vēlaties pārtraukt smēķēšanu, un iespējams, ka kārdinājuma brīdī, tieši tuvākie cilvēki būs tiek, kas palīdzēs atturēties.

6. Smēķēšana kā ikdienas ieradums, neatņemama ikdienas nodarbe
Līdzīgi kā tad, kad ir vēlme atbrīvoties no liekā svara un grūti aptvert, no kā tas ir radies, uztura speciālisti iesaka pierakstīt visu, līdz pat beidzamajai drupačai, kas dienas laikā tiek apēsts. Tieši tāpat ir ar smēķēšanu. Ņemiet talkā blociņu un pierakstiet savas sajūtas, ikreiz, kad roka stiepjas pēc cigaretes. Ja jūs varēsiet atpazīt kārdinājuma brīžus, tad sevi būs vieglāk kontrolēt un vadīt. Turiet pie rokas glāzi ar ūdeni. Ikreiz, kad būs vēlme uzpīpēt, padzerieties. Ūdens ir ļoti terapeitisks un šis process radīs tikai labumu – ķermenis tiks mitrināts, attīrīts un vienlaicīgi izvairīsieties uzsmēķēt.

Atmešana ir iespējama
Ir jāatceras, ka smēķēšanas atmešana var notikt dažādi, arī ar vairākiem piegājieniem. Kaut tikai uz dienu, divām, nedēļu. Tas nav iemesls nosodījumam – es nevarēju noturēties, bet gan atzinība – es varēju nesmēķēt noteiktu laiku. Piekritīsiet, tas ir svarīgs pierādījums, ka atmest smēķēšanu ir iespējams.
Pirmās dienas, pirmās nedēļas, precīzāk – pirmās divas nedēļas ir visgrūtākās. Izklausīsies neticami, bet cilvēki var piedzīvot sirdsklauves, pastiprinātu svīšanu, kalst mute, trīc rokas, rodas nemiers, neizskaidrojam satraukums, ir grūti koncentrēties, miega un ēstgribas traucējumi, iespējams pat slikta dūša un vemšana. Vieglākā variantā šos simptomus var mazināt ar aukstas dušas palīdzību, kafijas vai zaļās tējas tasi. Tomēr, ja simptomi nesamazinās, tad noteikti jāgriežas pie palīdzības pie ārsta.

Ko nodara sev smēķētājs
Ja tomēr roka ir nepaklausīga un spītīgi tiecas pēc cigaretes, ir vērts atcerēties skaudru patiesību par kaitējumu kādu smēķēšana atstāj uz cilvēka ķermeni un slimībām, ko izraisa.

- Bojātas plaušas
- Sirds slimības
- Problēmas ar auglību ( vīriešiem spermas kvalitāti, sievietēm spēju producēt veselas olšūnas)
- Sarežģījumi grūtniecības laikā
- 2 tipa cukura diabēts
- Novājināta imūnā sistēma
- Redzes problēmas
- Ļoti slikti zobi, tie bieži bojājās, asiņo smaganas
- Novājināti mati un neveselīga āda, tā pāragri noveco
- Onkoloģiskas saslimšanas

Turklāt, smēķēšana ir ne tikai iemesls, lai rastos iepriekšminētās slimības, bet smēķēšana ir iemesls, kādēļ cilvēks kļūst jūtīgāks uz jebkuru mazāko iekaisumu, saslimšanu vai vīrusu.

Pasīvā smēķēšana
Iespējams, ka kādam būtisks iemesls, lai atmestu smēķēšanu būs atklāsme par to, kādu kaitējumu gūst pasīvie smēķētāji. Kuri, iespējams, no laba prāta, dodas ar smēķētāju pastaigā, dodas aprunāties, sēž āra terasē pie galdiņa. Pasīvā smēķēšana var izraisīt:

- Pastiprinātu vīrusu saslimšanu
- Stimulēt auss iekaisumus
- Stimulēt astmas izveidošanos
- Palielināt asinsspiedienu
- Bojāt sirdsdarbību
- Samazināt labā holesterīna līmeni asinīs.

Cigaretes satur vairāk nekā 7000 ķīmiskas vielas, no kurām 10% ir kancerogēnas, tas nozīmē, var radīt vēzi. Ieelpojot pirmo dūmu, nikotīns nonāk smadzenēs 7-10 sekunžu laikā. Smēķētājam nikotīns ir visur, visos iekšējos orgānos, šūnās, asinīs, un sievietēm pat mātes pienā.

Apbalvojums pēc atmešana
Ņemot vērā visu iepriekšminēto, atceroties, ka ikvienam no mums ir brīvā griba, veselais saprāts un izdzīvošanas instinkti, jācer, ka arvien vairāk būs cilvēki, kuriem veiksmīgi izdosies atmest smēķēšanu. Apbalvojums nav ilgi jāgaida! Uzlabosies ādas stāvoklis, redze atgūs asumu, nostabilizēsies hormonu līmenis, retāk būs jāsatiek zobārsts, un svarīgākais, samazināsies onkoloģisko saslimšanu risks.

Daži ieguvumi ir ļoti izmērāmi:
- Pēc 20 minūtēm normalizējas sirdsdarbība;
- Līdz 12 h laikā oglekļa monoksīda daudzums asinīs sarūk līdz normālam līmenim un tas nozīmē, ka skābeklis burtiski atbrīvojas no ieslodzījuma un var brīvi pārvietotas asinsritē;
- Vidēji 3 gadu laikā samazinās insulta risks līdz pat tādam līmenim kā jebkuram cilvēkam, kurš nekad nav smēķējis;
- 5-15 gadu laikā uz pusi samazinās risks saslimt ar mutes, rīkles, barības vada un urīnpūšļa vēzi;
- Pēc 10 gadiem plaušu un urīnpūšļa vēža risks ir samazinājies uz pusi, nekā tiem, kas ir aktīvi smēķētāji;
- Pēc 15 gadiem sirds slimību risks ir tieši tāds pats, kā tiem, kas nekad nav smēķējuši.

Protams, drīz vien pēc smēķēšanas atmešanas sajutīsies cik skaisti smaržo jūra un gaiss pēc lietus, pat to, ka smaržo sniegs un auksta diena. Izmainīsies garšas sajūta. Pēkšņi nebūs tikai salds vai sāļš, rūgs vai skābs. Garšas būs iespējams sajust jau niansētāk. Un, protams, ietaupījums. Pamēģiniet dienu no dienas, mēnesi un pat gadu atlikt naudu, ko būtu iztērējuši cigarešu iegādei iekrāt. Mēneša beigās maigi sakot jūs būsiet šokēts, cik liela summa ir iekrāta un iespējams, šis būs labs iemesls svētku maltītei kādā skaistā kafejnīcā.

Lai izdodas sasmaržot rudeni!

Lasīt visus komentārus (0)

Lasiet arī



ARĪ KATEGORIJĀ

Veselība Automātos var nodot arī helikobaktērijas un cilvēka papilomas vīrusa analīzes

Covid-19 pandēmijas laikā liels atspaids laboratoriskajā darbā bija pašapkalpošanās analīžu automāti, kas palīdzēja apkalpot milzīgo pieprasījumu pēc analīzēm, bet to piedāvātais analīžu klāsts arvien paplašinās – jau iespējams nodot elptestu helikobaktērijas noteikšanai un speciālu testu cilvēka papilomas vīrusa pārbaudei, pastāstīja "E. Gulbja laboratorijas" speciālists Mikus Gavars.

Veselība Gaidāmā apkures sezona: Slimnīcas telpās varētu būt par 4 grādiem aukstāks

Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (RAKUS) maciņš gaidāmajai apkures sezonai nav gatavs, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" atzina slimnīcas valdes priekšsēdētājs Imants Paeglītis.

Veselība Jautājam specialistam. Kāpēc tirpst rokas?

Jau pāris mēnešus saskaros ar problēmu – man tirpst rokas. Visbiežāk tas notiek naktīs, pamostos un nejūt roku pirkstus. Desmit minūtes vai ilgāk, masēju roku, pirkstus, kamēr asinsrite atjaunojas. Savulaik ar šādu problēmu saskāros grūtniecības laikā, bet tagad roku tirpšana ir parādījusies regulāri un bez acīmredzama iemesla. Vai šai problēmai var būt kādi nopietni iemesli?

Ārija

Veselība Recepte. Veselīgā biešu zupa ar lapām

Ja garšo biešu zupas, bet nekad nav ēsta zupa ar biešu lapām, šī recepte noteikti jāizmeģina.

Lasiet arī

Ekonomika Un atkal ASV gatavo 1,1 miljarda dolāru vērtu militāro palīdzību Ukrainai

Savienotās Valstis gatavo jaunu 1,1 miljarda dolāru vērtu militāro palīdzību Ukrainai, otrdien atklājušas ASV amatpersonas.

Pasaule Viesuļvētra Īens atstāj Kuba bez elektrības

Kubu otrdien skārusi viesuļvētra "Īens", sagraujot elektroapgādes tīklu un izpostot tabakas laukus valsts rietumos.

Sabiedrība Reģionu autobusi pirmajā pusgadā pārvadājuši par 38,5% vairāk pasažieru

Latvijā ar reģionālās nozīmes autobusiem pirmajā pusgadā pārvadāti 10,22 miljoni pasažieru, kas ir par 38,5% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2021.gadā, liecina Autotransporta direkcijas publiskotā informācija.