• Estere,
  • Hermīne
RU
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lenta
Видео VIDEO
Reklama.lv Reklama.lv


Laika ziņas
Видео Video Reklama.lv Reklama.lv Programma Programma Facebook Facebook


Sarežģītās cilvēka smadzenes. Kā tās uzturēt veselas?

Teksta izmērs Aa Aa
Veselība
BB.LV 05:42, 28.12.2019 1

Mūsu ķermenī, tāpat kā lielā uzņēmumā, vadība koncentrējas vienā konkrētā vietā, no kuras apakšnodaļas saņem rīkojumus plānu izpildei, mērķu sasniegšanai. Mūsu ķermenī galvenais postenis ir smadzenēm. Sarežģītākā un vismazāk izprotamā un vissvarīgākā mūsu ķermeņa daļa, kas spēj uztvert un raidīt milzīgu apjomu informācijas. Smadzenes ir tik sarežģītas, ka to darbību līdz galam vēl nedz ārsti, nedz zinātnieki nav izpētījuši.


Publicitātes foto

Fakti par smadzenēm
• Vēsturiskas liecības norāda, ka smadzeņu operācijas, turklāt veiksmīgas, ir risinājušās jau akmens laikmetā.
• Pieauguša cilvēka smadzenes sver pusotra kilograma.
• 75% no mūsu smadzenēm ir ūdens, kas nozīmē, ka pat neliels ūdens trūkums organismā var negatīvi ietekmēt smadzeņu darbību.
• No visiem dzīvniekiem vislielākās smadzenes ir kašalotiem – tās sver gandrīz 10 kilogramus.
• Pirmajā dzīves gadā cilvēka smadzeņu izmērs trīskāršojas, un tās turpina augt līdz apmēram 18 gadu vecumam.
• Apmēram 2% no ķermeņa kopējā svara ir smadzenes.
• Galvassāpes rodas no ķīmiskas reakcijas smadzenēs kakla un plecu muskuļu un nervu ietekmē.
• Pastāv mīts, ka cilvēki izmanto tikai 10% no savām smadzenēm, bet pat miegā cilvēki izmanto krietni vairāk par 10%.
• Sapņi ir pierādījums tam, ka smadzenes darbojas pat tad, kad esam aizmiguši. Sapņi ir dienas laikā piedzīvotu psiholoģisku pārdzīvojumu, nervu sistēmas uzbudinājumu un iztēles kopums;
• Atmiņu un spēju mācīties būtiski ietekmē holesterīns. Tomēr, ja tas ir paaugstināts, dažādos vecuma posmos tas var negatīvi ietekmēt veselību.
• Smadzenes nejūt sāpes – tās raida signālus par sāpēm, bet pašas nesāp.
• Kaut reizi esam piedzīvojuši sajūtu, ka «smadzenes sasalst». Piemēram, strauji iedzerot aukstu dzērienu, apēdot lielāku kumosu saldējuma. Un tā tiešām ir patiesība. Smadzenes uz mirkli salst.
• Pēc 20 gadu vecuma cilvēka smadzenēs sāk pasliktināties uztveres spējas un atmiņa.
• Pēc 50 gadu vecuma cilvēka smadzenes sāk samazināties.
• Senie ēģiptieši mumifikācijas procesa laikā galvaskausu no smadzenēm atbrīvoja caur nāsīm.
• Kad tiesa izsauc aculiecinieku, lai uzklausītu liecību par redzētu incidentu, ir jāņem vērā, ka atstāstītais būs tikai daļa no patiesības, jo smadzenēm ir ļoti grūti ilgtermiņā uzturēt informāciju par kaut ko, kas nav ierasts un ikdienišķs.
• Lai arī ko teiktu par datorspēļu un videospēļu kaitīgumu, tomēr ir izpētīts, ka tās uzlabo cilvēka kognitīvās spējas – sajust, uztvert, atcerēties, domāt, analizēt un iztēloties. Tomēr ne visas spēles ietekmē pozitīvi.
• 20% no skābekļa un asinīm, kas atrodas cilvēka ķermenī, izmanto smadzenes.
Jo vairāk smadzeņu darbību pēta, jo vairāk zinātnieki saprot, ka šī ir joma, par kuru nekad nevarēs teikt, ka tā ir izpētīta. Tomēr pamatlietas ir ļoti skaidras. Lai smadzenes darbotos efektīvi, lai tās būtu veselas, cilvēkiem ir nepieciešamas kvalitatīva miega stundas naktī, veselīgs ēdiens un pietiekami daudz kustību, vēlams, lai daļa no tām būtu svaigā gaisā.
Ēdiens smadzeņu darbības uzlabošanai
Atliek vien kaut ko aizmirst, lai dzirdētu mūžseno teicienu – par maz ēd biezpienu, ja jau tik slikta atmiņa. Un, kaut arī šķiet, ka nu kas tad tie par tantīšu pesteļiem, bet ir ēdieni, kurus iekļaujot savā ikdienas ēdienkartē varam uzlabot gan smadzeņu darbību, gan arī atmiņu.
- Treknas zivis
Smadzenēm ir nepieciešama omega 3 taukskābes, lai veidotu nervu šūnas, turklāt šīs taukskābes atbild par spēju mācīties un atcerēties. Treknas zivis ir viens no populārākajiem ēdieniem, ko iesaka iekļaut savās ikdienas maltītēs, jo tās bagātīgi satur omega 3.
- Kafija
Kafijas satur divas ļoti svarīgas vielas, kas veicina smadzeņu darbību, – kofeīnu un antioksidantus. Kofeīns uzlabo noskaņojumu, padara možāku, uzlabo koncentrēšanās spējas.
- Mellenes
Šīs tumšās ogas ir īpaši veselīgas, un tieši tumšā krāsa ir būtisks rādītājs ogu veselīgajām īpašībām. Antocianīns ir pigments, kas atkarībā no skābes (PH) līmeņa var būt zilā, sarkanā, tumšvioletā vai melnā krāsā. Pārtikā izmantojamiem augiem, kas bagāti ar antocianīniem piedēvē pretiekaisuma īpašības, un tie ir izcils antioksidantu avots. Pie šiem augiem pieder ne tikai mellenes, bet arī kazenes, avenes, melnie rīsi, melnās sojas pupiņas.
Antioksidanti, kurus satur mellenes, spēj uzlabot atmiņu un palēnināt smadzeņu novecošanu.
- Kurkuma
Šis dzeltenais augs, garšviela, tēja, ārstniecības līdzeklis ir teju tikpat pārsteidzošs kā smadzenes.
 Kurkumīns, viela, kuru satur kurkuma, uzlabo atmiņu un palēnina Alcheimera slimības attīstību.
 Kurkuma samazina depresiju, jo satur serotonīnu un domapīnu, kas uzlabo noskaņojumu. Kurkumīna ietekmi uzdrošinās salīdzināt ar antidepresantiem, ko izraksta medicīnas speciālisti.
 Kurkumīns palīdz augt un veidoties jaunām smadzeņu šūnām.
Pavisam vienkāršs veids, kā uzņemt kurkumu savā organismā, – pievienojiet kariju (garšvielas, kuru galvenā sastāvdaļa ir kurkuma) ikdienas maltītēm – mērcēm, kartupeļu ēdieniem, pagatavojot no tā tēju.
- Brokoļi
Brokoļi satur spēcīgus savienojumus, kuriem ir gan pretiekaisuma īpašības, kā arī antioksidantus un K vitamīnu. K vitamīns palīdz uzlabot atmiņu.
- Ķirbju sēklas
Lielisks magnija, dzelzs, cinka un vara avots. Katra no šīm barības vielām ir svarīga smadzeņu darbības uzlabošanai:
 dzelzs trūkumu organismā bieži var identificēt pēc tā, ka cilvēkam kļūst vājāka uztvere, sliktāka atmiņa, tāda kā pastiprināta miegainība;
 cinks ir svarīgs, lai cilvēkam būtu adekvāti nervu impulsi un reakcija uz apkārtējo kairinājumu;
 magnijs būtiski ietekmē spēju mācīties un atcerēties. Ilgstoši zems magnija līmenis var būt par aizmetni depresijai, migrēnai un pat epilepsijai;
 varu smadzenes izmanto, lai kontrolētu nervu signālus.
Ķirbju sēklas var iekļaut ēdienkartē, pievienojot tās salātiem, brokastu pārslām, putrām vai mušļiem, tāpat arī tās var pārkaisīt, cepot cepumus vai maizi.
- Tumšā šokolāde
Tumšai šokolādei un kakao piemīt līdzīga ietekme uz smadzeņu darbību kā kafijai. Turklāt šokolāde izcili uzlabo noskaņojumu.
- Rieksti
Ārsti saka, ka rieksti ir jāēd, lai uzlabotu sirdsdarbību, taču līdz ar labu sirdsdarbību uzlabojas arī smadzeņu veselība. Un, iespējams, valriekstu paradoksālā līdzība ar smadzenēm nav nejauša, jo tieši valriekstu ietekme uz smadzeņu veselību ir vislielākā.
- Apelsīns
Apēdot vienu nelielu apelsīnu, iespējams uzņemt visu nepieciešamo C vitamīna dienas devu. Tas palīdz atbrīvoties no brīvajiem radikāļiem un uzlabo smadzeņu stāvokli organisma novecošanas laikā.
- Olas
Dažādās barības vielas, kuras satur olas, ir svarīgas cilvēka smadzeņu darbības uzlabošanai. Tajā skaitā B vitamīns un holīns, no kuriem pēdējais ir kā aizsargmūris mūsu smadzenēm visas dzīves garumā.
- Zaļā tēja
Tāpat kā kafija un tumšā šokolāde, kofeīns, kuru satur zaļā tēja, uzlabo smadzeņu darbību. Lai uzlabotu modrību, darba spējas, koncentrēšanās spējas un atmiņu, ir svarīgi iekļaut vismaz tasi zaļās tējas ikdienas ēdienkartē.
- Biezpiens
Jā, mūsu vecmāmiņas nav kļūdījušās, iesakot lietot biezpienu atmiņas uzlabošanai. Tieši biezpiens satur vērtīgas olbaltumvielas, kuras veicina smadzeņu šūnu sadarbošanos, kas savukārt būtiski ietekmē spēju koncentrēties, uztvert, saprast un, protams, atcerēties.
Kas ir mūsu spēkos, lai palīdzētu smadzeņu darbībai
- Regulāra fiziska slodze. Mūsu ķermenis ir viens vesels – cik labs būs mūsu fiziskais stāvoklis, tik labi mēs jutīsimies emocionāli, psiholoģiski. Jo vairāk trenēta būs mūsu muskulatūra, jo asākas būs mūsu prāta spējas, uztvere, smadzeņu darbība, spēja atcerēties. Protams, šeit nav runa par mokošiem treniņiem līdz spēka izsīkumam, bet gan par to, ka fiziskai slodzei ir jābūt regulārai un ar prieku.
- Grāmatas. Lasot mēs ne tikai uztveram informāciju, ko autors ir apkopojis grāmatā, bet tieši pats lasīšanas process ir kā treniņš mūsu koncentrēšanās spējām, un tas veicina smadzeņu elastību.
- Ievērot veselīgas ēšanas principus un iekļaut savās ikdienas maltītēs minētos pārtikas produktus un dzērienus. Tāpat izvairīties no tādiem, kas kaitē mūsu smadzeņu darbībai, kā galveno minot alkoholu.
- Taisna mugura un stalta stāja veicina pareizu asinsriti un pietiekamu asins pieplūdumu smadzenēm. Ja ikdienā vairāk pavadām laiku pie datora, automašīnās, tad ir vērts uzmeklēt fizioterapeitu un noskaidrot, kādus vienkāršus vingrinājumus veikt, lai burtiski atliektu plecus un iztaisnotu muguru. Par šīm pūlēm pateiksies gan ķermenis, gan smadzenes.
- Veselīgs nakts miegs. Lai uzlabotu atmiņu, tieši nakts miegs ir ļoti svarīgs. Ja ir iespējams, tad smadzeņu darbības uzlabošanai ieteicama neliela diendusa. Kā zinām, smadzenes būtiski aug bērna pirmajā dzīves gadā, un šis miega fakts skaidri parāda, cik ļoti svarīgs ir kvalitatīvs nakts miegs un regulārs dienas miegs maziem bērniem. Miegs ir laiks smadzenēm atpūsties, atjaunoties un pilnveidoties.
- Zīmējiet, gleznojiet, veidojiet mākslas priekšmetus. Koncentrēšanās, kas ir nepieciešama mākslas darbu veidošanā, ir lielisks treniņš smadzenēm. Izpaudieties radoši savam priekam. Ļaujiet bērniem zīmēt, zīmējiet kopā, apmeklējiet mākslas pulciņus, keramikas nodarbības.
- Klausieties mūziku. Klausieties vārdos. Tas palīdz uzlabot spēju uztvert un saprast jaunu informāciju, veicina atmiņu.
- Mācieties kaut ko jaunu. Senioriem iesaka apgūt datoru, jaunu valodu apguve jebkurā vecumā, jebkādas jaunas zināšanas, to sistemātiska apguve veicina prāta asumu un palēnina smadzeņu novecošanu.
- Lieciet puzles. Koncentrējoties, meklējot lauciņus ar atbilstošiem savienojumiem, mēs stimulējam, vingrinām un palielinām savas prāta spējas. Līdzīga pozitīva ietekme ir krustvārdu mīklu risināšanai.
- Rakstiet. Vislabāk, ja rakstāt ar roku uz papīra, nevis datorā. Protams, ja nav iespējams rakstīt ar roku, jebkāda cita tehnika arī ir laba. Rakstīšana veicina atmiņu un spēju sarunāties, atrast kopīgu valodu. Nav svarīgi, vai tā ir pastkarte, vēstule, ziņa e-pastā, dienasgrāmata vai raksts, kuru publicēsiet žurnālā. Svarīgs ir pats rakstīšanas process.
- Nekautrējieties veidot sarakstus – dienā veicamo darbu sarakstus, iepirkumu sarakstus, sarakstus lietām, kas jāņem līdzi ceļojumā, u. tml. Šī darbība palīdz koncentrēties vienam mērķim un atrast darbības, kas maksimāli tuvinātu veiksmīgai mērķa sasniegšanai.

Diemžēl nav klīniski pierādīts neviens vingrinājums, ēdiens vai diēta, kas pasargātu no tādām ar vecumu saistītām slimībām, kā demence vai Alcheimers. Taču, ievērojot kaut nedaudz no minētā, mēs varam būtiski attālināt šīs slimības un palēnināt to negatīvo ietekmi uz smadzeņu darbību.

Lasīt visus komentārus (1)

Lasiet arī

  • Pirktspēja 28.12.2019 13:12
    Iedarbojoties Gravitācijai uz smadzenēm, notiek to mijiedarbība, kas var izpausties dažādos veidos. Pidariem, kas pārvalda pasauli, ir izdevīgi, lai šos procesus katrs no indivīdiem atsevišķi nekontrolētu, uzspiežot tikai savu viedokli.
    Сообщить редактору Ответить
Lasīt visus komentārus

Pievienojiet komentāru

Anonīmi komentāri

Pievienot

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot


ARĪ KATEGORIJĀ

Veselība Grilēšanas sezonā jāatceras: Cik daudz un kādu gaļu tad ir veselīgi patērēt?

No vienas puses, uztura speciālisti uzskata, ka veselam cilvēkam atteikties no gaļas nav pamata, no otras - ar pārmērīgu gaļas patēriņu saista paaugstinātu vēža risku. Uztura speciāliste Guna Rijkure atgādina, ko par veselīgu gaļas patēriņu jāzina grilēšanas sezonas pašā karstumā, savukārt aptieku tīkla Apotheka farmaceite Līga Cīrule atgādina par piesardzības pasākumiem, lai izvairītos no pārtikas saindēšanās.

Veselība Cēsu klīnika sāk izmēģināt digitālo terapiju insulta pacientiem (+VIDEO)

Cēsu klīnika sadarbībā ar SIA "Vigobot" insultu pārcietušajiem stacionāra pacientiem sāk piedāvāt jaunu, Latvijā radītu programmu "Vigo", kuras mērķis ir paātrināt šo cilvēku atlabšanu un atgriešanos dzīvē, aģentūru LETA informēja Cēsu klīnikas sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere.

Veselība Pilna vitamīnu palete no dabas - kā to pareizi uzņemt vasarā? Iesaka farmaceite

Vasara ir tās pilnbriedā un šis ir labākais laiks, kad visus organismā trūkstošos vitamīnus iespējams uzņemt ar pašmāju augļiem, ogām un dārzeņiem. Lai neapjuktu plašajā vitamīnu jūklī, "Euroaptieka" farmaceite Zane Melberga skaidro, kādi vitamīni cilvēka organismam ir paši svarīgākie un, ar kādiem produktiem tos iespējams uzņemt.

Veselība Ārsti sagatavojuši vadlīnijas racionālākai antibiotiku lietošanai. Kas jāzina?

Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas ārsti ir apkopojuši jaunākos ieteikumus, kas palīdzēs dažādu specializāciju mediķiem un ģimenes ārstiem mērķtiecīgāk un pārdomātāk izvēlēties antibiotikas pacienta ārstniecībai, ordinējot tās atbilstoši noteiktai slimības diagnozei, informē slimnīcas pārstāve Ilga Namniece.

Lasiet arī

Sabiedrība Daudzdzīvokļu mājā Čiekurkalnā izcēlies ugunsgrēks
Rīga, 15.jūl., LETA. Šovakar daudzdzīvokļu mājā Čiekurkalnā, Rīgā, izcēlies ugunsgrēks, kura dzēšanā iesaistīti 22 ugunsdzēsēji glābēji, aģentūra LETA noskaidroja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā (VUGD). VUGD ...
Sabiedrība VIDEO. Mežaparkā milzu liesmām nodeg divstāvu māja

Trešdienas vakarā izcēlies ugunsgrēks kādā divstāvu ēkā ar mansardu Hamburgas ielā, liecina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta publiskotā informācija.

Sabiedrība Rīgas pagaidu administrācija - jebkad vissliktāk novērtētā Rīgas vadība

Rīgas pagaidu administrācija pēc Latvijas Televīzijas Ziņu dienesta un sabiedrisko mediju portāla "lsm.lv" pasūtījuma veiktajā socioloģiskajā aptaujā saņēmusi vēsturiski zemāko pašvaldības darba novērtējumu, trešdienas vakarā ziņoja raidījums "Panorāma".